Tens una bona digestió?

Per començar cal saber què és la digestió, i quins elements hi estan involucrats.
La digestió és el conjunt de processos que transformen els aliments en substàncies més simples, assimilables per l’organisme. I la salut de la nostra digestió està condicionada per l’alimentació que tenim i les emocions.

digestió

A l’intestí hi trobem el nostre segon cervell. Sí, sí! A l’intestí, hi ha neurones! I és on es produeix el 90% de la secreció de serotonina, l’hormona de la felicitat, al nostre cos.
S’ha vist que hi ha una íntima relació entre digestió i emoció. Somatitzem molt les nostres emocions en el nostre intestí. (frustracions, tristesa, nervis…); i al revés, si tenim problemes al nostre sistema digestiu, tenim la ment tèrbola, estem més irritables i més exposats a l’estrès. Moltes emocions es processen a les neurones de l’intestí.

Sabent això, anem a veure com podem tenir una bona digestió.
Primer de tot hem de ser conscients que tenim un sistema digestiu. I fixar-nos en què mengem i com mengem.
Estem massa acostumats a aguantar molèsties digestives (excés de gasos, digestions pesades, estrenyiment…), però ho podem evitar.

gasos intestinals

Hi ha molts factors que influeixen en la digestió. Depèn de l’aliment, de la cocció, de la quantitat, de com se serveix, de la temperatura, de l’exercici que fem i, fins i tot, de la companyia a la taula. D’altra banda, és important tenir en compte que una preocupació excessiva pel que mengem també pot ser un obstacle per a una bona digestió.

Als nostres intestins, a part de tenir-hi el segon cervell, hi viuen milions de bacteris que influeixen en la salut de les nostres mucoses digestives. De fet, tenim entre 3 i 4 quilos de bacteris a dins nostre, i ja són considerats un òrgan més, la microbiota. És per això que els aliments amb efecte prebiòtic o probiòtic contribueixen directament a la nostra salut digestiva.

Cervell + microbiota = salut digestiva

Kefir copia

Tot el que fem per la nostra digestió, ajudarà a millorar la qualitat de vida tant en l’aspecte físic com en l’emocional. Aquí van, doncs, unes recomanacions generals per tenir una bona digestió:

-    El primer pas: heu d’estar relaxats. Menjar en un entorn agradable i tranquil us ajudarà a pair millor.

-    Mastegueu lentament, sense presses. La digestió comença a la boca, on la saliva conté diversos enzims digestius i s’hi fa el procés de trituració. Si no fem bé aquest pas, l’estómac haurà de treballar més. Per això cal menjar a poc a poc, amb consciència i tranquil·litat, fent una bona masticació i salivació.

-    Feu coccions suaus (vapor, forn, wok). Aliments o coccions amb alta concentració de greixos costaran més de digerir (fregits, nates, arrebossats).

cocció vapor

-    L’alcohol, el tabac i el cafè augmenten l’acidesa de l’estómac i irriten la mucosa intestinal; si teniu problemes digestius eviteu-ne el consum.

-    Consumiu vegetals de fulla verda crus, que contenen enzims digestius.

-    Consumiu verdures de gust amarg (carxofa, endívia, escarola, rúcula…), ajuden a digerir els greixos, ja que estimulen la producció de bilis.

-    Preneu una infusió de plantes digestives després dels àpats: anís verd o estrellat, fonoll, regalèssia, menta, coriandre, melissa, camamilla…

anís estrellat

-    No us sobrealimenteu. Tot el que mengem de més el cos no ho assimila, i es produeix una putrefacció dins de l’intestí, amb acumulació de toxines, cosa que pot comportar estrenyiment, gasos i problemes digestius.

-    Aneu a dormir com a mínim 1 hora després de menjar.

-    Mantingueu una bona mucosa intestinal, prenent cada dia aliments amb efecte prebiòtic (vegetals rics en fructooligosacàrids: all, ceba, porro, carxofa, espàrrec…) i probiòtic (iogurts i llets fermentades).

fonoll

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *

Podeu fer servir aquestes etiquetes i atributs HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>